Vi har fått ta del att ett moped minne av Hans Gunnarsson Varsågoda!
En liten sann historia från det förgångna. Tycker själv att alla minnen från ”moppetiden” är fina minnen. Personligen väcktes intresset för tvåhjuliga fordon i tidig ålder. Första egna moppen köptes vid 12 års ålder. En gammal scooter som strippades på benskydd och annan plåt. Uppvuxen på landsbygd och med avsaknad av poliser så sprättes det en del grus på krokiga landsvägar. Det skulle ”sladdas” i tid och otid. Problem fanns inte, jo kanske, pengar fanns det ju väldigt lite av och det var kanske det som gjorde att vi experimenterade en del. Ibland lyckades man trolla fram lite mer effekt ur halvt sönderkörda mopedmotorer. Gångerna man lyckades sporrade till mer experimenterande. Ett kul minne är den gången jag läste i en blaska att det gick att köra på eter blandat med ricinolja. Skulle ge lite mer effekt än bensin. Nu var kanske inte eter billigare än bensin…men om det kunde få moppen att gå fortare så varför inte. Sagt och gjort. Eter gick att köpa fritt på apotek på den tiden, så 1 liter eter i glasflaska och lite ricinolja inhandlades på närmaste apotek och blandades. Bensintanken tömdes på kvarvarande bensin och eterblandningen hälldes i. Det luktade sjukhus lång väg när jag stod utanför mitt dåvarande mopedskjul och förberedde testkörningen.
Den gamla Monark trampmopeden jag då hade som mitt racerobjekt, startades upp och till min glädje lät den väldigt pigg. Lite hög tomgång minns jag att det var direkt, men vad gjorde det? Moppen gick ju och så bar det iväg på en testrunda. Motorn varvade betydligt mer än tidigare och fort gick det! Fram och tillbaka på landsvägen med fladdrande byxben, susade jag fram, lämnande en konstig lukt av sjukhus efter mig. Nöjd tillbaka efter en framgångsfull testrepa så kom problemet… helvetet gick inte att stänga av!
Blandningen självdetonerade och motorn rusade som en geting även med gasen släppt. Troligen tvättade etern rent i förgasaren så trotteln fastnade lite öppen.
Dödaren fungerade inte för motorn gick på glödtändning. Det blev att köra framhjulet mot väggen och bromsa bakhjulet samtidigt som kopplingen släpptes ut.
Så tystnade moppen och en testkörning var över. Det blev inga mer körningar på eter, men ett kul minne blev det. Ett bland många andra…..
Hasse
0 kommentarer